söndag 13 juni 2010

Kalas och syrensaft!

Godkväll kära ni!
Har ni haft en fin helg? Min har varit mysig på alla sätt och vis. Idag har det varit firande av fina Jordan som blev hela 5 år. Vad härligt med alla barn, paket och god mat, ett riktigt feel good kalas, me like!
Min söta svägerska kom med en alldeles speciell gåva till mig idag, nämligen en flaska av en hennes hemmagjorda syrensaft. Har ni smakat det någongång? Själv hade jag aldrig hört talas om det och hade jag gjort det hade jag gjort MASSOR av denna söta goda saft. I den finaste flaskan hade Maria hällt upp ljusrosa syrensaft som vara såååå söt och god, tack kära du!


Marias syrénsaft


Jag brukar varje år göra flädersaft, perfekt att ha under sommaren att avnjuta isande kall efter en varm dag på stranden, eller varför inte blanda upp med vitt vin och ha den godaste sommardrinken. En sak är säker att nästa år när syrenerna går i blom, då ska det fixas syrensaft här i lillakorsvirkeshuset, syrener är här ju gott om :)


Hittade nedanstående recept på Tasteline, något att testa på kanske?
40 klasar syren blommor
1,8 kilo strösocker
2,5 lit vatten
60 gr citronsyra
3 citronerev natriumbensoat

Tvätta citronerna noga.Varva blommor, socker , citronsyran och tunt skurna citron skivor i en rostfri bunke.
Häll på hett vatten och täck med plast folie i ca 3 dagar.Man kan röra om ibland så att sockret löser sig.
Slå upp på rena flaskor och förvara i kylen.

Nu ska denna söndagskväll spenderas uppe i soffan med hyrda videofilmer och fin fint sällskap av honey.

Ha en mysig söndagskväll!

Kram,
Angelica

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida